Weide/voeding in Esther's PP


Beginpagina Esther's PP | Plattegrond | Extra's | Weide/Voeding | Ervaringen | Foto's/filmpjes

Hooivoersysteem

Mijn paarden staan in het PP als er gras is, voor de winter gaan ze naar een andere plaats waar ik ruimte heb voor hooi etc. Ik voer dus geen hooi in het PP op dit moment, misschien dat ik dat later nog eens zal doen.
Als ik hooi geef doe ik dat op meerdere plekken, genoeg maar niet zoveel dat er veel verspild wordt.

Voeding

Gras met name, en in de winter - als het gras op is - hooi. Weinig krachtvoer, wat meer voor de paarden in zwaarder werk, maar ook dan is gras vaak genoeg.
In de winter aanvulling van hooi met pulp/lucerne en gerstmengsel met een zeer kleine hoeveelheid krachtvoer naar behoefte van het individuele paard.
Een liksteen is altijd beschikbaar, en in de zomer aanvulling met weidekoek o.i.d. voor de mineralen.

Weidegebruik

Ik pas overal strookbegrazing toe; dat maakt dat de paarden alles net kort grazen, maar ze zijn ook langer bezig met het grazen. Tweemaal per dag gaan de paaltjes een stukje opzij voor een nieuw stuk gras. Vaak op twee plekken zodat de dominantere paarden niet alles opeisen.

Weideonderhoud

Op dit moment bemest ik niet, omdat het niet nodig is. Bloten is ook niet nodig.
Onkruid wordt uitgetrokken, uitgestoken of gespoten. Soms gaat nog even de bosmaaier er langs.
Ik heb helaas een erfenis Jakobskruiskruid overgenomen dus dat pak ik rigoureus aan. Ook staat hier en daar wat zuring, maar dat valt erg mee. Ik verwacht wel dat dat meer zal komen op de kaal gelopen plekken van het pad.

Volgende pagina

Terug naar vorige pagina

Heb je vragen, opmerkingen, tips of ervaringen m.b.t. dit onderwerp?Hieronder kun je reageren. Alvast bedankt voor je reactie!