Weide/voeding in Marlies' PP's


Beginpagina Marlies' PP's | Plattegronden | Extra's | Weide/voeding | Ervaringen | Foto's/filmpjes

Zomer

Mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 op de wei. Ik heb twee weilanden, één achter mijn huis en één aan het einde van de straat (we noemen dat weiland even voor het gemak weiland 2). In de zomer krijgen mijn paarden geen hooi. Als ze thuis staan staat er voedselrijk gras waar ze lekker van kunnen eten en als het thuis op is gaan ze naar weiland 2. Dan laat ik het thuis groeien en na twee weken maai ik het land met de grasmaaier op stand 2. Twee weken daarna maai ik het nog een keer maar dan op stand 4 en de daaropvolgende twee weken laat ik het groeien. Waarom ik het maai? Ik wil het onkruid kort hebben en zo groeit het weiland mooier. Ik mest ook iedere dag mijn wei uit om kale poepplekken te voorkomen. Je kunt dus wel zeggen dat mijn weiland behandeld wordt als een golfbaan, maar zo heb ik in ieder geval de hele lente/zomer beschikking over vers gras en een mooie weide.
Als het weiland thuis dus weer helemaal volgroeid is gaan ze weer naar huis en is wei 2 helemaal kaal. Ook met dat weiland doe ik precies hetzelfde als met mijn weiland thuis. Mijn paarden staan dus zes weken op een weiland en worden daarna weer zes weken op het andere weiland geplaatst. Zo wissel ik telkens af en hebben ze altijd gras.

Winter

In de winter houd ik ze thuis en gaan ze 's morgens om half 8 naar weiland 2 en 's avonds om 5 uur weer naar huis op de paddock. In de tussentijd op wei 2 krijgen ze onbeperkt hooi en hebben ze gras (eind zomer laat ik dat weiland groeien). In de avond als ze weer thuis staan krijgen ze ook onbeperkt hooi maar geen gras.
Het hooi wordt verdeeld in de wei, in één hoek zit het in een hooizak en in de andere hoek in een hooinet. In de stal is een hooiruif waar ze van bovenaf uit moeten eten.
In de zomer krijgen ze niet bijgevoerd en in de winter alleen hooi.

Volgende pagina

Terug naar vorige pagina


Heb je vragen, opmerkingen, tips of ervaringen m.b.t. dit onderwerp?
Hieronder kun je reageren. Alvast bedankt voor je reactie!